Temaet er fiskefett, og i Folkehelseinstituttets auditorium er stemningen spent når
Vitenskapskomiteen for mattrygghet feller sin dom.
 |
| Janneche Utne Skåre presenterer rapporten "Et helhetssyn på fisk og annen sjømat i norsk kosthold" |
Usikker vitenskapSlike domfellelser må tas for det de er. Når komiteen skal anslå mulige helsegevinster og -skader ved fiskeinntak, beveger de seg i et felt der usikkerhet rår.
Tre dager før presentasjonen kom den såkalte
Hooper-rapporten, som avfeier nytteeffekten av Omega 3-fettsyrer, selve kronargumentet for fiskeinntak: Verken dødelighet, hjerte/karsykdommer eller kreft reduseres som følge av disse fettsyrene, hevder forskerne. Vitenskapskomiteen hadde ikke fått tid til å innarbeide disse dataene, men tilslutter seg konklusjonen når det gjelder kreft.
Dertil kommer usikkerheten når det gjelder miljøgiftenes eventuelle skadevirkninger. Selv om forskere med et visst belegg kan anslå menneskelig toleranse for enkeltstoffer som PCB, kvikksølv, bromerte flammehemmere etc, er det ingen som gjør krav på å kjenne deres samlete effekt. Etter mitt skjønn underkommuniseres dette av myndighetene, men komiteens leder Janneche Utne Skåre innrømmet uten forbehold denne usikkerheten på direkte spørsmål.
Spis passeMen noen må gjøre den vanskelige jobben med å råde den hungrende befolkning, og komiteen gir altså det vitenskapelige grunnlag for Mattilsynets tiltak. Når det gjelder fiskespising generelt, anbefaler komiteen ikke mer enn to måltider fet fisk i uka. 15 prosent av befolkningen får i seg mer enn tolerabelt inntak av PCB og dioksiner, og bør spise færre fiskemåltider. Unge kvinner og tenåringer spiser lite fisk og bør øke konsumet.
Rens oppdrettsfiskenKomiteen sier det ikke direkte, og næringen vrir seg på kroken, men det er ingen vei utenom: Oppdrettslaksen må bli renere, og det betyr overgang til mindre forurenset fôr. Enten må produsentene rense de giftige fiskerestene de bruker i dagens fôr, eller gå over til vegetabilske kilder. Mattilsynet, som med denne rapporten fikk verktøyet for rensekrav, planlegger ingen slike før tidligst i 2008. Det gir ny næring til påstandene om tette bånd mellom industrien og tilsynsmyndigheten.
Tvilrådig til tranTroen på tran er svekket, særlig som kosttilskudd for barn. For de minste barna gir renset tran alene halvparten av tolerabelt inntak dioksiner og PCB. To- og fireåringer som både spiser fisk og tar tran kan overskride tolerabelt inntak når en medregner andre kilder som kjøtt, meieriprodukter og egg. På direkte spørsmål svarer Utne Skåre at praksisen med å gi tran til spedbarn er av de ting en må vurdere nøye i tiden fremover.
Og alle gikk fornøyde hver til sitt, bortsett fra
Kurtn, som jo alltid er sinna. Tilhengere av fiskespising, herunder oppdrettsnæringen, fant belegg for et økt fiskeinntak i befolkningen. Skeptikere fant nok av giftige argumenter for en begrensning av fiskefettet. Dermed senket freden seg enn så lenge over det fiskeproduserende Norge - i det minste til utlendingene kommer med flere plagsomme spørsmål.